Partner serwisu
Biznes i przemysł

Portugalia odebrała pierwsze embraery A-29N Super Tucano (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Firma Embraer dostarczyła pierwsze pięć samolotów A-29N Super Tucano Siłom Powietrznym Portugalii. Uroczystość przekazania maszyn odbyła się w zakładach OGMA i zgromadziła przedstawicieli władz państwowych, kierownictwo Embraera oraz zaproszonych gości. Dostawa nastąpiła dokładnie rok i jeden dzień po podpisaniu umowy zakupu, co podkreśla zdolność producenta do terminowej realizacji potrzeb operacyjnych swoich klientów.

Podczas ceremonii Embraer oraz rząd Portugalii podpisali list intencyjny (LOI) dotyczący możliwości utworzenia w Portugalii końcowej linii montażowej samolotów A-29N. Produkowane tam maszyny mogłyby odpowiadać na zapotrzebowanie innych państw europejskich w ramach umów rząd–rząd. Inicjatywa ta ma szansę wzmocnić portugalski oraz europejski przemysł obronny, a także zwiększyć znaczenie kraju jako ważnego partnera w sektorze bezpieczeństwa.

Minister obrony Portugalii, Nuno Melo, podkreślił, że wprowadzenie Super Tucano oznacza nie tylko nową, sprawdzoną zdolność wsparcia dla sił narodowych działających poza granicami kraju, lecz także przygotowanie na nowe scenariusze zagrożeń. Zwrócił uwagę na możliwość wykorzystania samolotu do misji zwalczania bezzałogowych statków powietrznych, co świadczy o elastyczności wybranej platformy.

Pozyskanie samolotów A-29N, będących częścią zamówienia obejmującego łącznie 12 egzemplarzy, stanowi istotny etap w procesie modernizacji portugalskich zdolności lotniczych. Nowe maszyny znacząco zwiększą potencjał operacyjny sił powietrznych, zarówno w zakresie szkolenia, jak i wsparcia działań bojowych.

- Dostawa A-29N to kolejny kluczowy krok w modernizacji lotnictwa wojskowego. Nowe samoloty zastępują sprzęt szkoleniowy eksploatowany od niemal czterech dekad, a jednocześnie wzmacniają zdolności w zakresie bliskiego wsparcia lotniczego w operacjach połączonych i sojuszniczych. Portugalczycy stali się przy tym pierwszym użytkownikiem wersji A-29N w konfiguracji NATO, co zapewnia krajowi przewagę strategiczną oraz korzyści dla gospodarki narodowej - powiedział generał João Cartaxo Alves, szef sztabu Portugalskich Sił Powietrznych.

Dołączając do grona państw eksploatujących A-29 Super Tucano, Portugalia wzmacnia swoje zdolności obronne i potwierdza zaufanie do sprawdzonej platformy, zdolnej do realizacji szerokiego spektrum misji. Wejście samolotu do służby podkreśla również zaangażowanie Embraera w dostarczanie innowacyjnych i niezawodnych rozwiązań dla sojuszników NATO.

Prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security, Bosco da Costa Junior, podkreślił, że dostawa A-29N umacnia strategiczne partnerstwo między Portugalią a Embraerem, zapoczątkowane wcześniej programem wielozadaniowego samolotu transportowego KC-390 Millennium. Zauważył również rosnące w Europie zainteresowanie wykorzystaniem A-29 w misjach przeciwdziałania systemom bezzałogowym oraz potencjał rozwoju nowych obszarów współpracy z portugalskim przemysłem obronnym.

Zakup Portugalii

W grudniu 2024. r. portugalski MON podpisał kontrakt w sprawie zakupu 12 turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29N Super Tucano, czyniąc ten kraj pierwszym klientem nowego wariantu tego samolotu. Wariant A-29N Super Tucano zawiera zaawansowaną awionikę, systemy łączności specyficzne dla NATO i inne nieujawnione nowe możliwości dostosowane do wymagań operacyjnych Força Aérea Portuguesa. Dzięki temu zakupowi Portugalia staje się pierwszym krajem, który będzie eksploatował A-29N, będąc liderem w zakresie przyjęcia bardzo wydajnej platformy zaprojektowanej do obsługi szerokiego zakresu nowoczesnych misji obronnych.

Informacyjnie o A-29

A-29 Super Tucano jest światowym liderem w swojej kategorii, a do tej pory sprzedano już ponad 290 samolotów tego typu. Maszyny te wylatały 610 tys. godzin lotu, w tym 60 tys. w warunkach bojowych. Jak zapewnia producent A-29 Super Tucano jest najskuteczniejszym samolotem wielozadaniowym w swojej kategorii, wyposażonym w najnowocześniejszą technologię do precyzyjnej identyfikacji celów, systemy uzbrojenia i kompleksowy pakiet komunikacyjny. W ostatnim czasie producent zaprezentował także wersję A-29N Super Tucano do zwalczania dronów.

Jego możliwości są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanym systemom awioniki HMI zintegrowanym z solidnym płatowcem zdolnym do operowania z nieutwardzonych pasów startowych w surowym środowisku i bez infrastruktury. Co więcej, samolot ma zmniejszone wymagania konserwacyjne i oferuje wysoki poziom niezawodności, dostępności i integralności strukturalnej przy niskich kosztach cyklu życia. A-29 zostały wybrane przez Afganistan, Angolę, Brazylię, Burkina Faso, Chile, Dominikanę, Ekwador, Filipiny, Ghanę, Honduras, Indonezję, Kolumbię, Liban, Mauretanię, Nigerię, Panamę, Paragwaj, Portugalię, Urugwaj, Senegal, Turkmenistan i USA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Hiszpania zamawia 100 śmigłowców od Airbus Helicopters

Biznes i przemysł

Hiszpania zamawia 100 śmigłowców od Airbus Helicopters

Piotr Bożyk 19 grudnia 2025

China Airlines zamawiają kolejne airbusy A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa sprzedaje dwa B747-8. Samoloty trafią do USAF

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: 600 tys. godzin nalotu A-29 Super Tucano

Biznes i przemysł

Embraer: 600 tys. godzin nalotu A-29 Super Tucano

Piotr Bożyk 23 czerwca 2025

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Hiszpania zamawia 100 śmigłowców od Airbus Helicopters

Biznes i przemysł

Hiszpania zamawia 100 śmigłowców od Airbus Helicopters

Piotr Bożyk 19 grudnia 2025

China Airlines zamawiają kolejne airbusy A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa sprzedaje dwa B747-8. Samoloty trafią do USAF

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: 600 tys. godzin nalotu A-29 Super Tucano

Biznes i przemysł

Embraer: 600 tys. godzin nalotu A-29 Super Tucano

Piotr Bożyk 23 czerwca 2025

Lemos (Embraer): Polskie wojsko potrzebuje takiego samolotu jak C-390

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij